Hoe vaak niet heb je zin in yoga thuis, maar weet je niet wat te doen? En hoe vele tijd heb je al verspild aan het zoeken van een yogales op YouTube?

Daar heb ik iets op gevonden!

Op inspiratieloze dagen lukt het me toch om thuis yoga te doen omdat ik vooraf een paar yoga flows vanbuiten heb geleerd.

Oké, geen paniek… Je hoeft geen ingewikkelde sessies van een vol uur in te studeren. En niemand heeft gezegd dat je die flows zelf moet verzinnen?

Er zijn vele manieren om je yoga repertoire snel op te bouwen. Ik heb een paar tips voor je!

Yoga tip 1: Doe een traditionele flow

Er bestáán al traditionele sequences die de eeuwen hebben doorstaan sinds het ontstaan van yoga. De zonnegroet ken je al, maar er is meer! Deze reeksen vind ik zelf het leukst:

– De Maangroet doe je in de avond en is de tegenhanger van de zonnegroet. De maangroet is heel makkelijk te onthouden want je maakt eigenlijk steeds halve cirkels op je mat.

– Iets meer gevorderd is de Dragon Flow. Houd de poses eerst meerdere ademhalingen aan en doe ‘m dan steeds sneller. Beeld je ook echt in dat je een vliegende draak bent. Je neemt een duikvlucht, draait je staart, blaas je borst vol vuur,…

– De 5 Tibetanen zijn 5 bewegingen die je x aantal keer herhaalt. Net zoals cat-cow, maar met andere poses. Je kiest zelf hoe vaak je de oefeningen doet. En ook de ademhaling doet mee! Je begint door om je as te draaien met de klok mee.

Yoga tip 2: Laat je leiden door muziek

Mijn favoriet! Ik zet een leuk liedje op en flow op het ritme van de muziek. Elk refrein doe ik dezelfde bewegingen en elke strofe beweeg ik intuïtief. Ik zet het liedje op replay tot ik een flow heb gevonden die heerlijk aansluit op het liedje. Op dat moment heb ik ‘m zo vaak gedaan, dat ik de flow helemaal vanbuiten weet.

De eerstvolgende keer dat ik me minder (of totaal niet) creatief voel, zet ik een oud liedje op waarvan ik al een flow heb.

De muziek voedt mijn lichaam, ik herinner me de bewegingen en hupsakee, ik sta weer 10 minuten op de mat.

Een andere manier om muziek te laten helpen is een yoga playlist. Dan maak je geen standaard reeks, maar laat je jouw bewegingen leiden door de muziek. Als je dat interessant vindt, dan vind je er een paar in MalvinaYoga Spotify.

Yoga tip 3: Probeer Ashtanga yoga

Het is geen wandeling in het park, maar hij hoort er toch bij in dit lijstje: de fameuze Ashtanga reeks. Ashtanga is een traditionele yoga stijl waarbij je telkens dezelfde poses in dezelfde volgorde doet. Opwarmen (met zonnegroeten) vraagt een kwartier en een volle reeks duurt meer dan 4 uur. De meeste Ashtanga lessen duren één tot anderhalf uur. Dan doe je het begin van de reeks.

Ashtanga kan pittig zijn, maar omdat steeds dezelfde poses elkaar opvolgen, kun je echt goed oefenen en bouwen aan je yoga practice.

Bovendien kun je je hoofd helemaal uitschakelen want je lichaam kent op den duur de volgorde van de poses. Heerlijk!

Als je het eens wil proberen, dan is deze video van wijlen Lesley Fightmaster ideaal:

Yoga tip 4: Herhaal een yoga flow uit de les

Als je in een yogales een hele leuke sequence hebt gedaan, stap dan na de les naar je docent toe en vraag of hij/zij de poses wil opschrijven voor je.

Doe het écht! Geloof niet dat stemmetje in je hoofd dat je de reeks wel zal onthouden, want dat is niet zo. En je leerkracht zal het met plezier doen, want yoga docenten willen niets liever dan zoveel mogelijk het genot van yoga verspreiden over de hele wereld. Zo ook ik!

Top blogs

 Categorieën

De yogastudio voor jouw yoga practice thuis

Ontdek hoe je zonder veel moeite je eigen yoga sessies maakt en hoe je thuis een yoga routine bouwt. Volledig online en Nederlandstalig.

Want JIJ bent jouw beste yoga coach. Bepaal zelf hoe je beweegt op de yogamat en in het leven.