Een yoga routine is heel persoonlijk. Iedereen doet het op zijn of haar manier. Dat is belangrijk, want als jouw yoga home practice niet past in jouw agenda en niet levelt met jouw energie, is je moeite al bij voorbaat verloren.

Er is dus niet één goede manier om thuis yoga te doen. Maar er is wel één hele goede manier om jouw unieke home practice te bouwen:

1. Yoga thuis met video lessen

De eerste (en de makkelijkste) manier om thuis yoga te doen is met video lessen of live lessen. Dit heb je vast al geprobeerd met gratis YouTube video’s of een yoga abonnement.

Om van die sporadische yoga momentjes een echte yoga home practice te maken, heb je één iets belangrijk nodig: routine.

Routine is de basis van elke home practice, en meteen ook het moeilijkste. Als jouw goede voornemen om thuis meer yoga te doen elke keer verwaterde na een paar dagen of weken, dan lag dat niet aan tijdsgebrek ligt of gebrek aan discipline. Echt niet!

In de training ‘Een yoga routine in 10 weken‘ ontdek je waar het fout gaat en hoe jij (met jouw agenda en jouw energie) een moeiteloze gewoonte maakt van yoga.

Wanneer je jouw persoonlijke yoga routine hebt gebouwd, maak je in fase 2 ook je yoga persoonlijker.

2. Yoga thuis met aangepaste video’s

Hoe vaak vind je de perfecte yoga video op YouTube?

Nooit…

Er is altijd een pose die je niet snapt of een flow die te snel gaat. Of te traag… Dan wordt je gefrustreerd, of kun je na je practice niet slapen omdat je te veel energie hebt opgewekt. Of erger: je hebt iets verrekt en voelt je nu stijver dan voorheen.

Yoga is er om je goed te voelen. Maar een docent kan onmogelijk weten wat jij nodig hebt en waar jouw grenzen liggen. En al zeker niet op een video. Dat kun alleen jij weten.

Wanneer je tijdens de les merkt dat het lastig gaat, dan is dat een signaal. Je lichaam wil iets anders. Het wil meer beweging, minder beweging, zachtere poses, anders ademen… Op basis daarvan ga je de yoga les (een beetje) aanpassen. Je doet andere poses, je neemt een ander tempo, je slaat bewegingen over, en zo verder.

Hoe je dat concreet doet, ontdek je in de gratis ‘Kickstart je home practice’ cursus in de Superwoman Yoga studio. Meld je hier gratis aan.

Je gebruikt dus de video als een soort begeleiding van jouw home practice. De video biedt structuur en inspiratie, maar je past de flow aan zodat het past bij jouw lichaam en jouw energie.

3. Individuele yoga op gevoel

De derde manier om thuis yoga te doen, is zonder video of (live) les. In een individuele home practice is er geen begeleiding en zegt niemand wat je moet doen. Je doet dan yoga volledig op basis van je gevoel en intuïtie. Zo bepaal je zelf welke poses je doet, hoe snel, hoe traag…

Deze manier van home practice is niet per se moeilijk, maar kan wel beangstigend zijn. Je moet vertrouwen op jezelf. Begin daarom niet met individuele yoga als je er nog niet klaar voor bent. Misschien heb je al eerder geprobeerd om je eigen yoga flow te maken of om ‘gewoon op de mat iets te doen’. Als dat geen succes werd, weet je nu dat je te snel ging.

Yoga thuis is een vaardigheid. Het duurt even tot je het onder de knie hebt. Maar als je het kan, dan ben je niet meer afhankelijk van een docent of een video om te ontspannen. En je weet hoe je beweegt en leeft met respect voor jezelf. Met zelfvertrouwen.

➡️ Wil je uitproberen of thuis yoga iets voor jou is? Wordt dan gratis lid van de superwoman yogastudio en krijg meteen (gratis) toegang tot de cursus ‘Kickstart je home practice’.

Top blogs

 Categorieën

Yoga thuis

De yogastudio voor jouw yoga practice thuis

Ontdek hoe je zonder veel moeite je eigen yoga sessies maakt en hoe je thuis een yoga routine bouwt. Volledig online en Nederlandstalig.

Want JIJ bent jouw beste yoga coach. Bepaal zelf hoe je beweegt op de yogamat en in het leven.