Waarom ik thuis vaak staand begin met yoga

Begin jij je yoga practice thuis soms rechtop staand? Je hoeft je home practice immers niet altijd in Child pose of op je rug te starten. Dat is geen voorwaarde van een goede practice.

Het is soms zelfs beter om je yoga sessie thuis staand te beginnen.

En dit is waarom… (de laatste reden is de beste!)

1. Je hoeft minder na te denken

Het moeilijkste aan je home practice is starten; je voeten op de mat zetten. Dat komt omdat je net vóór je practice (onbewust) gaat nadenken. Wat is mijn eerste yoga houding? Welke flow ga ik doen? Hoe voel ik me?

Deze gedachten maken je yoga practice een opdracht, een uitdaging. Maar je vindt eigenlijk pas antwoord op die vragen als je op de mat staat… Dus maak het jezelf niet moeilijk en ga gewoon op je mat staan. Dan is het moeilijkste al voorbij.

2. Je beweegt meer

Wanneer je staat op je yoga mat, zal je makkelijker bewegen en stretchen. Je hebt meer ruimte, je kan je voeten verplaatsen, je heupen kunnen openen… En plots ben je 10 minuten aan het bewegen en voel je je steeds lekkerder.

Als je weinig energie hebt en je gaat liggen of zitten op je yoga mat, dan is er weinig kans dat je nog rechtop komt en gaat bewegen. Terwijl beweging net helpt om lekkerder in je vel te zitten en uit je hoofd te komen.

3. Je doet yoga sneller tussendoor

Je zal thuis sneller even yoga tussendoor doen als je weet dat je gewoon op je mat kunt staan. Dat de rest vanzelf komt. Dat het geen perfecte all-round yoga sessie hoeft te zijn.

Regelmatig 5 minuten op de yoga mat thuis heeft meer impact op je rust en je leven dan 1 uur yoga per week (die je nu en dan skipt wegens tijdsgebrek).

4. Je associeert staan met yoga

Dit is het beste (en meest onverwachte) voordeel van staand met mijn yoga sessie beginnen.

Na een tijdje ging ik ook naast mijn yoga mat en buitenhuis spontaan yoga doen op momenten dat ik recht stond. Bijvoorbeeld in de lift, tijdens het wachten aan de kassa,…

Ik gooi dan natuurlijk niet mijn benen in mijn nek (doe ik nooit trouwens). Wel maak ik me dan even bewust van mijn zintuigen, mijn lichaam of doe een korte (onzichtbare) ademoefening. Mindfulness is ook yoga.

Rustig rechtop staan associeer ik nu met yoga en door de houding krijg ik een reflex om in te checken. En dat helpt me om rust te bewaren doorheen de dag💚

Top blogs

 Categorieën

De yogastudio voor jouw yoga practice thuis

Ontdek hoe je zonder veel moeite je eigen yoga sessies maakt en hoe je thuis een yoga routine bouwt. Volledig online en Nederlandstalig.

Want JIJ bent jouw beste yoga coach. Bepaal zelf hoe je beweegt op de yogamat en in het leven.