De perfecte ochtend yoga sessie van 5 minuten

Heb ik de perfecte ochtend yoga sessie voor jou? Bijna! Ik heb de beste tips voor jou om jouw perfecte ochtend practice onder 5 minuten te maken. Want elke ochtend voel je je anders! En wat ik ‘s morgens fijn vindt, doet jou misschien helemaal niets.

Ontdek hieronder hoe je je met 5 minuten op de yogamat energiek en soepel voelt in de ochtend!

Geen tijd om te lezen? Luister dan naar deze podcast aflevering.

Trouwens, wist je dat Superwoman Yoga je online begeleidt in je yoga home practice? Nooit meer de verkeerde yoga video of zonder inspiratie op de mat… Je bouwt je eigen yogalessen en uiteindelijk zo ook je eigen leven.

Hoe maak je de perfecte ochtend yoga les?

TIP 1 – Doe het zelf

Niemand weet beter dan jij wat jij nodig hebt om je goed te voelen. Behalve jij, voelt niemand hoe je die dag uit bed bent gestapt. Met een klein beetje lef kun je prima zonder video begeleiding op de yoga mat staan. Dus verspil geen tijd op YouTube. Je hebt maar 5 minuten. Dus vertrouw op jezelf. En de volgende tips 😉

TIP 2 – Blijf staan

Je hebt een hele nacht horizontaal gelegen. Begin je ochtend yoga sessie niet met een zittend of liggende houding. Tenzij je een lekker luie dag hebt en gewoon even moe wil zijn. En dat zeg ik niet sarcastisch. Maar in elk ander geval: start je yoga practice staand. Op je voeten. Bewegen voelt dan makkelijker en zo krijg je sneller (wellicht binnen 5 minuten) die feel-good energie.

Hier lees je nog meer voordelen om je thuis yoga sessie staand te beginnen.

TIP 3 – Begin met voelen

Hoe heb je geslapen? Wat zegt je lichaam? Sluit je ogen en kijk hoe je je voelt, voordat je start met bewegen. Word je bewust van de plekken in je lichaam die licht en ruim voelen, en de plekken die stijf en zeurderig zijn.

Door dit te doen, voorkom je dat je te ver gaat in je ochtend stretch. Je spieren en gewrichten zijn ’s morgens immers nog niet ‘opgewarmd’. En ja, yoga blessures bestaan echt. Dus al heb je maar 5 minuten, sla dit stuk niet over!

TIP 4 – Neem je hele lichaam mee

Voor dat heerlijke energetische gevoel na een ochtendyoga sessie is het belangrijk om je hele lichaam mee te nemen in de sessie. Dat kan prima in 5 minuten. Dit zijn de lichaamsdelen die je aandacht wil geven tijdens je ochtend yoga sessie:

Je hele voorkant: schouders vooraan, borst, buik en voorkant van je heupen

Je schouders achteraan en je rug

Je zijkanten

De binnenkant van je heupen

De achterkant van je benen

Je enkels en voeten

Je nek

TIP 5 – Hou het simpel

Allemaal goed en wel, denk je nu misschien, maar hoe kan ik elk lichaamsdeel stretchen of activeren? Door het gewoon simpel te houden. Je hebt al genoeg yogalessen gevolgd om te weten dat je de achterkant van je benen kunt stretchen in een vooroverbuiging. Je weet wat er gebeurt in je schouders en flanken als je je arm over je hoofd houdt. Het hoeft niet spectaculair te zijn!

Door het vaker te doen en te experimenteren op de mat, zullen je bewegingen en yoga houdingen steeds ‘leuker’ worden.

Voorbeeld video ochtendyoga

Een super leuke yoga sessie voor ‘s morgens die bovenstaande tips volgt is De ultieme ochtend yoga stretch in 5 minuten. Behalve dan tip 1😉 Zie deze video vooral als voorbeeld. Doe ‘m bijvoorbeeld één keer en ga dan de volgende dagen zelf experimenteren.

Als je dit leuk vindt, maar het experimenteren is toch moeilijk, dan vind je de Superwoman Yogastudio wellicht interessant.

Top blogs

 Categorieën

De yogastudio voor jouw yoga practice thuis

Ontdek hoe je zonder veel moeite je eigen yoga sessies maakt en hoe je thuis een yoga routine bouwt. Volledig online en Nederlandstalig.

Want JIJ bent jouw beste yoga coach. Bepaal zelf hoe je beweegt op de yogamat en in het leven.